Parkering i Paris

Trafiken här är såklart ganska mastig, även om det på nåt sätt inte är lika överjäkligt segt som i t.ex. L.A. eller kaotiskt som i Istanbul. Men det är ganska trixigt att köra i början. Det där med körfält är ju inte så definierat och moppenissarna blåser på hejvilt utan en tanke på Le Mort.

Första kvällen när vi kommit hit var det ju såklart fullt överallt och jag visste inte riktigt hur jag skulle göra, man var ju lite trött också. Så jag bara parkerade utanför dörren där det var förbud. När jag kom ned på morgonen dagen efter så stod bilen inringad av tre parkeringsvakter som satt böter och klistrat på en bortbogseringslapp. Jag lunkade fram och sade "sorry sorry, bla bla" varpå de bara log och rev bötern.

Parkering kan vara riktigt jobbigt. En ledig parkeringsplats är nog sällan ledig mer än max 30 sekunder. Det är alltid fullt överallt, iallafall på gatuparkeringar. Det första jag gjorde var dock att gå till Fnac och köpa en printer, ta några foton av befintliga boendeparkeringskort och parkeringslappar och sedan printa en egen uppsättning. Får hoppas jag kan gottgöra det ofoget på annat sätt, man vill ju inte vara en ohederlig typ, men jag kom inte på några bra alternativ. Man kunde bara betala för två timmar åt gången, så det hade ju inte fungerat.

Men det har fungerat bra iallafall. Förutom den där första incidenten, en gång när jag stod på samma ställe och bara skulle hämta kidsen på skolan, samt igår när jag fått böter, så har jag klarat mig. Det verkar som att de nästan enbart kollar "förbudsställen", inte så noga på vanliga parkeringar. Men nu när jag fått bostad kanske man skulle vara en duktig medborgare och försöka få ett riktigt boendeparkeringskort. Snart så.

Någons bil:


Vår bil: (lite dåligt foto, men det ser bra ut)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0